Nyt täytyy myöntää, että liikutaan yhdellä lempialueistani. VAATTEET! Tuo arkielämän ilo ja joka aamuinen painajainen. Tiedätkö itse mitä pukeutumisellasi viestit? Tässä muutamia huomioita omasta pukeutumisesta eri tilanteisiin..

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

TYÖ

Se, missä olet töissä vaikuttaa miten pukeudut. Jotkut vaatteet toimivat paremmin eri työpaikassa. Juuri kun olet päivittänyt vaatekaappisi vastaamaan silloista työkuvaasi jakkuineen ja korkokenkineen, tulee paikanvaihdos ja huonolla tuurilla koko paletti menee uusiksi. Miten niin?

 

Mainonta ja media

Ostan hintavan, mutta hyvin leikatun jakun Stockalta, koska tarvitsen tätä lähes päivittäin. Siihen päälle läjä paitoja. Farkkuja saa toki käyttää, mutta niihin on paras yhdistää ainakin jakku ja ehdottomasti korkokengät. Älä edes kuvittele farkkuja iltatilaisuuksiin, vaikka jokaisella vieraalla farkut olisivatkin. Silloin kun on kyse kesäisestä (LUE: ainakin ruoka tarjotaan terassilla ja siellä myös mahdollisesti istutaan) tilaisuudesta, niin voi pukeutua rennommin. Okei, siis laitan tummanharmaat, prässätyt caprit sen jakun ja pinkin paidan kanssa. Ja mustat avokkaat ehdottomasti 10cm koroilla. Seuralaiseni kommentoi heti, että oletpas sinä virallisen näköinen, jotakin uutta hänelle. MITÄ? Tämä on minä rentona…

 

Piirun verran paremmalla pukeutumisella pyrin ehkä viestittämään, että

"Hei, olen Ann-Marie ja olen todella pätevä siinä mitä teen, vaikka ikää minulla ei vielä ole edes neljännesvuosisataa. Olen ajatellut voittaa Veuve Clicquot:n Vuoden Bisnesnainen palkinnon ennen kuin täytän 27v. Rakastan kenkiä, ja vihaan jos ne näyttävät halvoilta (tämä ei toki tarkoita, että niiden pitäisi maksaa tonnin). Tämän laukun ostin New Yorkista, se on ihanan tilava ja koska se on nahkaa, tämä laukku kestää kuolemaani saakka (niin varmaan..).

Ja ei, en ole käynyt yliopistoa. Olen sellainen Jarin kaltainen selfeducated. Mutta silti olen ihan kiinni tässä markkinointi-myynti-sälä skenessä. Omalla lyhyt listallani tulevaisuuden työkohteina on 1. Yksi innovaatiofirma, millä on talon puolesta niin auto- kuin venekerho 2. Mainostoimisto Oxygen , ja 3. Viestintätoimisto Mäki& Tieto. Palkkaa minut!"

 

IT

No sitten vaihdat työpaikkaa. Työhaastattelu on aina hyvä mahdollisuus urkkia dresscodea ja seurailla paikan menoa. Nooh, sattuuhan kaikkea. Esimerkiksi työhön haastattelijalla saattaa olla aivan oma tyylinsä. Se, että joku käyttää housupukua töissä ei tarkoita, että koko talo pukeutuisi samalla tavalla. Mutta sitähän se vihjaa, että virallisia ollaan.

 

Muistan vieläkin ,miten ensimmäisenä päivänä minulla oli tumma housupuku ja korkkarit, niin kuin edellisessäkin paikassa. Ja sitten huomaat, että kaikilla samassa kerroksessa työskentelevillä on farkut ja pikeepaita. Siis, melkein jokaisella. On ainakin kaksi tyyppiä, joilta puuttuu ne farkut mutta pikee on päällä anyway!

 

Nyt ollaan sitten tienristeyksessä. Jatkaako totutulla virallisemmalla tyylillä vai mukautuako porukkaan myös pukeutumisellaan. Joskus se mukautuminen saattaa käydä myös huomaamatta. Sitä vain joku aamu huomaa, ettei niitä tummia prässihousuja ole ulkoilutettu viikkoihin. Omalta osaltani vaihdoin tyyliäni rennommaksi, koska jos pällistelisin täällä mammojen keskellä huimissa koroissa ("Kamalan korkeat korot sinulla Tyttö on, kun ei vaan nilkat taittuisi"!) ja jakkupuvussa ("Onko se uusi Tyttö joku uusi Pomo? Kamalan nuori se ainakin on.") niin varmasti olisin täysi Alien koko porukalle. Niinpä uudella univormullani viestitän enemmänkin

 

"Moi, mä oon Ann-Marie ja asun siinä Meilahdessa Helsingissä, vaikka olenkin täällä Espoossa töissä. Oon tosi reipas ja raitis tyttö, tykkään käydä juoksemassa 4 kertaa viikossa ja green cardin suorittamista olen ajatellut. Tennis on mun lempparilaji, kaverin kanssa on suunnitelmissa vakiovuoro Kulosaaressa. En polta tupakkaa, kun se on tosi epätrendikäs tapa! Hevoset oli mulle nuorena tosi tärkeä juttu. Te ootte kaikki kivoja ja mä tykkään olla täällä töissä!" 

 

Arvatkaa, kenellä on nyt varsinainen kokoelma uusia pikeepaitoja sateenkaaren kaikissa väreissä... Ja kaverina farkut ja vapaa-ajan tennarit.

 

VAPAA-AIKA

Kaikilla on oma tyylinsä, mutta silti en hyväksy Crocseja missään olosuhteissa. On myös huvittavaa miten 95% alle 20 vuotiaista tytöistä on päällä legginsit ja mikrosortsit.

 

 

JUHLATILAISUUDET

Jos kutsussa lukee smart casual, tumma puku tai smokki niin silloin sitä kannattaa myös noudattaa, eikös? On ihmisiä, jotka tulee smokissa smart casual iltoihin ja päinvastoin. Juhliin SAA pukeutua. Kyse ei ole hienostelusta vaan kutsujan toiveiden kunnioittamisesta!

 

Itse olen tehnyt alkuillan sotasuunnitelman kauppojen suhteen, koska eilen huomasin, että tarvitsen juhlamekon asap. Lauantaina häihin ja pukusuunnitelmat meni uusiksi. Istuin siinä sängyn reunalla ihanissa leopardikorkkareissani ja katselin mustaa pukuani ja miten sen saisi päälle. Ei sitä saa… se ei vaan mahdu! Nieleskelyä ja tuskaisia ajatusksia "en mä nyt niin paljon ole pyöristynyt". Vastaus on, kyllä olet! Nooh, kuukauden päästä eri ääni kellossa, mutta lauantaita ei pelasta kuin ulkoiluhetki Masin kanssa..    

 

Ja koska kesä on kaunista puutarhajuhlien aikaa, ehdota Parasta teemaa kommentoimalla tätä kirjoitusta. Parhaimmat toteutetaan ja idean isäntä/ emäntä lunastaa myös kutsun majoituksineen ko. kutsuille ;)

 

Päivän biisi (kaikessa mauttomuudessaan)

http://www.youtube.com/watch?v=sDAQ5t7-W0g

 

Maukka Perusjätkä- Vaatteet (on mun aatteet)

 

"Ne on köyhiä, jotka pitää vaan yhtä Lacoste-paitaa päällä kerrallaan.."