Missään muualla maailmassa en ole törmännyt vastaavanlaiseen kaupunki/ kotikaupunki ylpeyteen kuin Suomen Helsingissä. Kaikki maalla (Kehä kolmosen ulkopuolella siis) asuvat pitävät kaikkia hesalaisia (täällä asuvat tosin kutsuvat itseään stadilaisiksi) ylpeinä ja snobeina, joilla ei koskaan ole vuoden vanhoja farkkuja jalassa ja joidenka nykysuomen ymmärtämiseen tarvitsee moni ensikertalainen sanakirjan. Mutta siis stadilaiseksi synnytään, ei muututa. Ja ne ylpeimmät tosin ovat muuttaneet jostakin lähikunnasta keskustaan kuten Vantaalta tai Nurmijärveltä, todellakin 70% helsinkiläisistä on muualta muuttaneita. Helsingissä on KAIKKI ja täältä saa KAIKKEA! Otteita viime aikojen keskusteluista valoittaakseni pointtiani.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

-         Ootteko te kaikki Jyväskylästä?

-         Ei, tai siis mä olen Helsingistä.

-         Niin kauanko oot asunut täällä, ainakin kuukauden vai??

 

Enpä tiedä olisiko keskustelun siis pitänyt oikeaoppisesti kulkea näin

 

-         Ootteko te kaikki Jyväskylästä?

-         Ei, tai siis mä olen Salosta.

-         Ai jaa, ootko sä kanssa käymässä täällä Hesassa?

-         En kun mä asun Meilahdessa.

-         ?????...

 

-         No, ootko sä sitten Helsingistä? (A-M kysyy)

-         Eh, mulla on varaa asuu länsipuolella (=Espoossa).

 

 

-         Poliisi.

-         No minä täällä hei. En mä nyt tiedä onko tää niin kiireinen asia, mutta tulin tuossa kotiin ja huomasin, että tuossa kadulla parkkissa on katumaasturi, jonka etuovi on auki. En tiedä onko siihen murtauduttu vai onko se vaan jäänyt auki. Mutta joka tapauksessa se ovi on sepposen selällään.

-         ????? ETTÄ SE OVI ON MITENKÄ???? (lievästi huvittuneena).

-         AUKI, SE OVI ON AUKI!!! (Tee työsi äläkä puutu sanamuotoihin ..höh..)

  

 

Rakkaat intohelsinkiläiset. Tämä on todellakin kaunis kaupunki, josta on ihan aihetta olla ylpeä. Mutta New Yorkilaiset ja jopa Lontoolaiset pitävät tätä kaupunkia tietysti Euroopan takapajulana. Ja kyllähän tässä sellaista lintukotocharmia todellakin on. Että ei me nyt ihan metropoli olla.

 

Joten te mukatrendikkäät-mikrosortsi-ihmeet, korkeakoulussa-85-opiskelleet, konfortoitumisen opinnäytetyöt, OSTAKAA menolippu metropoliin ja opiskelkaa siellä kansainvälistä ilmapiiriä ja tulkaa sitten pätemään takaisin tänne lintukotoon.

 

http://www.youtube.com/watch?v=bzNkwBeU2Us

Dr.Dre& Snoop Dogg Still Dr.Dre