Joka ikisessä sopimuksessa on aina vähintään yksi virke joka tekee elämisen sietämättömäksi tai ainakin kovin hankalaksi mikäli se tulee käytäntöön. Yksi lause voi myös pilata koko viikon. Ote keskiviikon keskustelusta

 

Pomo: ”Marie, sinun työsopimustasi jatketaan heinäkuun loppuun asti. Eikö olekin hieno juttu, onneksi olkoon!”

A-M: ”Joo, hienoa. Kiitos.”

Pomo: ”Yksi mutta siinä tosin on. Työsuhteesi ei saa päättyä kesälomaan ja toisaalta sinusta ei saisi olla mitään kuluja talolle heinäkuulta, joten minä en nyt oikein tiedä että miten tämä pitäisi hoitaa.”

A-M: ” Aha. Odotas mä mietin tätä hetken … Siis jos mä nyt ymmärsin oikein, niin mä en voi sitten olla lomalla silloin kun koko talo on kiinni. Eli heinäkuussa. Koska tämähän on laskettu ikään kuin niin että on ok, että mä olen heinäkuun loppuun asti talossa kirjoilla, koska silloin mä olen joka tapauksessa lomalla. ”

Pomo: ”Niin. Kuulin, että sinun pitäisi olla ensin lomalla, sitten kaksi viikkoa töissä ja siihen se sitten päättyisi. Siten tämä menisi oikein. Mutta toki se kesäkuu on kyllä ongelmallinen..”

A-M: ”Ootko sä miettinyt miten tämä käytännössä onnistuu? Kesäkuun lopussa vaihtuu kvartaali, joten mä tulen olemaan laskutuksessa kiinni koko kesäkuun plus heinäkuun alun, jolloin mun TEKNISESTI ottaen kuuluisi olla lomalla? Sen lisäksi tietenkin, että mua on ehdottomasti kielletty delegoimasta tätä vastuuta eteenpäin ennen kvartaalin vaihtumista.”

Pomo: ”Niin, tämä on kyllä hieman kinkkinen tilanne. Että et voi olla poissa kesäkuussa ja jos olet heinäkuussa lomalla niin emme voi maksaa sinulle lomalta paluu rahaa, mitäs se nyt onkaan.”

A-M: ”Siis sen lisäksi, että kun mä taas tässä joustan ja hyväksyn jonkun Mikki Hiiri jatkosopimuksen, joita on tälle vuodelle riittänyt niin SEN LISÄKSI mä vielä häviän tässä useamman sataa euroa??”

Pomo: ”No siltä se saattaa vaikuttaa. Mutta eikö ole hienoa että me saadaan pitää sut heinäkuun loppuun!!?”

A-M: ”Hei kiitti…%v%¤sti.”  *epämääräistä mutinaa ja hampaiden kiristelyä*