Ehkä kaikki törmäävät hetkeen kun mikään ei tunnu menneen hyvin ja koko maailma on sinua vastaan. Sitten tulee joku täysin tuntematon ihminen ja saa omalla käytöksellään sinut tuntemaan itsesi jälleen iloiseksi ja että maailmassa on sittenkin kaikki kohdallaan. Yksi asia minua on aina kiinnostanut, joko sen ammattitaitoinen osaaminen tai täydellinen osaamattomuus. Nimittäin asiakaspalvelu. Siinä on sarka, missä meillä suomalaisilla on vielä kehitettävää. Tiedän erään ravintolan kotikaupungissani, joka on tunnettu tylystä palvelustaan. Olen itse työskennellyt asiakaspalvelutehtävissä ja tiedän ettei se aina helppoa ole. Mutta silti hymyllä saa enemmän anteeksi kuin mököttämällä mykkänä asiakkaan vieressä. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Eilen juoksin täysillä bussiin ja kaupungille, sompailin eksyneenä jossakin Ihmemaassa. Ei ole puhtaampaa epätoivoa kuin silloin kun on jo pahasti myöhässä, täysin eksyneenä ja ei tiedä mihin juoksisi. Lähimmän bussin alle? Vedän henkeä. Soitin jo tapaamispaikkaan olevani pahasti myöhässä. Kun olin joka tapauksessa lähtenyt aikaisemmin töistä ehtiäkseni tänne, en kissa vieköön aikonut perua tapaamista tai tulla tyrmätyksi ” se sun aika niinku meni ohi kun sä et tullut tasalta.” Lopulta pääsin oikeaan osoitteeseen (jonka olin muuten ohittanut varttia aikaisemmin). Tiskin takaa minulle hymyili pieni, aasialainen tyttö. Itse asiassa liike oli täynnä heitä. Onko tämä joku Kallion Chinatown? – mietin.

 

Tyttö hymyili ja toivotti minut tervetulleeksi. Istuin penkkiin. Olin jo valmis anelemaan, että hän laittaisi kynteni vaikka olin puoli tuntia myöhässä. Itkisin tarpeen tullen. (Jotkut kauneusalan ammattilaiset kun ovat melkoisen kylmäkiskoisia ja heittävät sinut ovesta kadulle jos myöhästyt minuutin). Sitä ei tarvittu. Tyttö toi minulle kupin kahvia ja otti käteni hänen käsiinsä. Yhtä hymyä koko ajan. En ole hetkeen rentoutunut niin totaalisesti kuin siinä pienessä Nail studiossa, tytön kannatellessa käsiäni ja toimien varmoin ja huolitelluin ottein. Koko liikkeessä vallitsi niin positiivinen feng shui, että se tarttui heti myös asiakkaisiin. Tuijotin ikkunasta ohi kulkevia ihmisiä ja autoja. Meinasin nukahtaa. Päivä vaihtui illaksi. Minua ei edes häirinnyt, että kynsieni rakentamiseen ja geelaukseen meni arvioidun tunnin sijaan yli kaksi tuntia. Lopuksi kiitin, maksoin ja tilasin uuden ajan huoltoon. Tänne tulisin uudestaan mielelläni milloin tahansa..